Piksel Mety [Facebooka] (ang. Meta [Facebook] Pixel) to rozwiązanie firmy Meta do mierzenia aktywności odbiorców na stronie internetowej i wiązania konkretnych interakcji z działaniami reklamowymi. Jest to podstawowe narzędzie do prowadzenia płatnych kampanii w ramach sieci reklamowej Mety (Facebooka).

Jak działa Meta (Facebook) Pixel?

Meta (Facebook) Pixel funkcjonuje jako fragment kodu JavaScript — specjalnego języka skryptowego, przeznaczonego do tworzenia zaawansowanych funkcjonalności usług internetowych. Reklamodawcy w ramach prowadzenia działań reklamowych, dostają specjalnie wygenerowaną treść, którą muszą załączyć do witryny internetowej. Następnie, po prawidłowej instalacji i oznaczeniu wydarzeń, Meta (Facebook) Pixel wysyła wszystkie niezbędne informacje do sieci reklamowej, wiążąc profile odbiorców z informacjami udostępnionymi w ramach ekosystemu Mety (Facebooka).

Meta (Facebook) Pixel w swoim funkcjonowaniu stosuje pliki cookies, które pozwalają na przechowywanie informacji na urządzeniach odbiorców. Działanie to ma na celu dokładniejsze segmentowanie audiencji, co pozwala na precyzyjniejsze dobieranie zawartości reklamowych.

Pliki cookies

Meta (Facebook) Pixel, jak wyżej wspomniałem, stosuje pliki cookies określone jako pliki trzeciej kategorii — oznacza to, iż informacje tego typu generowane są przez zewnętrzny podmiot dla naszego serwisu, jakim jest Meta.

Narzędzie to tworzy następujące ciasteczka:

  • ciastko _fbp: identyfikator naszej przeglądarki (generowany przez Metę)
  • ciastko _fbc: identyfikator lokalizacji, z której dotarliśmy na stronę, np. reklamy (generowany na podstawie danych od Mety)

Każde z nich ma kompletnie inną konstrukcję, która różni się w zależności od sytuacji.

Ciasteczko _fbp

Plik cookie o nazwie _fbp jest identyfikatorem urządzenia, z jakim się łączymy: jest to szczególnie ważna informacja, ponieważ w dzisiejszych czasach odbiorcy dokonują interakcji z różnych urządzeń (np. telefony, tablety, zegarki etc.). Dzięki niemu reklamodawcy mają świadomość na temat przekroju aktywności urządzeń w ramach witryny, jak i są w stanie mierzyć drogę klienta od zbudowania uwagi, do docelowej konwersji.

Ważną informacją jest to, że ciastko _fbp nie utworzy się, jeśli:

  • przeglądarka lub inne zainstalowane oprogramowanie będzie blokowało ciasta reklamowe podmiotów trzecich
  • urządzenie będzie miało wyłączone zapisywanie plików cookies

Jest to na tyle spore utrudnienie, iż nie pozwala na dotarcie do odbiorców, którzy mają kontakt z naszą usługą z ruchu innego, niż Facebook. Rozwiązaniem, które przychodzi na pomoc temu problemowi jest Meta (Facebook) Conversions API.

Ciasteczko _fbc

Plik cookie o nazwie _fbc jest identyfikatorem, który pozwala na zdefiniowanie rodzaju umiejscowienia na Facebooku, z jakiego przychodzą odbiorcy do witryny (np. reklama, link w Messengerze). Co ważne, ciastko to może być utworzone niezależnie od ustawień prywatności przeglądarki — sposób tworzenia znajduje się w moim wpisie nt. Meta (Facebook) Conversions API.

Końcowe zapytanie

Meta (Facebook) Pixel w ramach udostępnianego kodu JavaScript wykonuje warstwe logiczną związaną z zapisywaniem ciasteczek na końcowych urządzeniach użytkowników, jak i wysyłaniem informacji w specjalnym formacie do Facebooka.

Ostateczne zapytanie, jakie nasze urządzenie skieruje do Facebooka, kierowane jest na niniejszy link:

https://facebook.com/tr/

Łącze za każdym razem zwraca przeźroczysty obrazek w wymiarze 1px na 1px, niezależnie od tego, jakie informacje prześlemy. Jest to sposób na rozwiązanie problemów z bezpieczeństwem, związanego z wysyłaniem informacji do zewnętrznych podmiotów. Wszystko zależy od tego, jakie informacje zawrzemy w parametrach linku.

Zastosowania Meta (Facebook) Pixel

Meta (Facebook) Pixel jest podstawowym narzędziem służącym do mierzenia interakcji odbiorców w ramach oferowanej witryny. Tym samym, dzięki niemu możemy zrealizować takie czynności jak:

  • docieranie ponowne do odbiorców (tzw. remarketing)
  • segmentowanie audiencji względem określonych aktywności (np. wypełnienie specjalnego formularza)
  • raportowanie końcowych konwersji na cele statystyczne (np. skuteczność reklamy)

Ponadto, Meta (Facebook) Pixel przy wysyłaniu określonych zdarzeń umożliwia dostarczanie specjalnych parametrów, które dostarczają precyzyjniejsze szczegóły realizacji interakcji.

Tyle, i aż tyle: jak możesz zauważyć, bez niego skuteczne reklamowanie się nie jest możliwe.

Jak zainstalować Meta (Facebook) Pixel?

Instalacja kodu Meta (Facebook) Pixel jest bardzo prosta:

  1. Przejdź do Menedżera zdarzeń i wybierz kto ma być właścicielem Piksela (dla firm posiadających Menadżera Biznesowego)
  2. Kliknij Połącz źródła danych i wybierz opcję Witryna.
  3. Wybierz Piksel Facebooka i kliknij Połącz.
  4. Dodaj nazwę piksela.
  5. Wprowadź adres URL witryny, aby sprawdzić opcje łatwej konfiguracji.
  6. Kliknij Kontynuuj.

Następnie system zaproponuje dostępne możliwości automatycznych integracji. Jeśli nie będzie to wykonalne, zostanie załączona instrukcja jak zainstalować kod śledzący manualnie.

Kod manualny Meta (Facebook) Pixel

Instalacja kodu ręcznie będzie przy prowadzeniu działań reklamowych bardzo często spotykana. Ma on następującą strukturę:

<!-- Facebook Pixel Code -->
<script>
  !function(f,b,e,v,n,t,s)
  {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
  n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
  if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
  n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
  t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
  s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script',
  'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
  fbq('init', '[id]');
  fbq('track', 'PageView');
</script>
<!-- End Facebook Pixel Code -->

Składa się on z trzech następujących elementów:

  • kodu inicjujący, definiującego start ładowania skryptu
  • polecenia init, który określa do jakiego Piksela (czyli miejsca przechowywania informacji) ma przesyłać informacje. Ważne: Piksel to nie jest Facebook Pixel. To pierwsze jest pozycją w Menedżerze zdarzeń
  • polecenia track, które wysyła zdarzenie PageView, czyli podstawową informację o wyświetleniu Twojej witryny

Jak oznaczać zdarzenia przy pomocy Meta (Facebook) Pixel?

Meta (Facebook) Pixel na etapie inicjacji, stworzył w kodzie naszej strony funkcję fbq:

fbq('track', 'Purchase', {currency: "PLN", value: 50.00});

Przykładowy fragment kodu informujący o zrealizowanej transakcji

Fragment kodu tego typu zawiera takie informacje:

  • track, czyli rodzaj polecenia, jakie jest wysyłane
  • Purchase, czyli typ załączonego zdarzenia
  • currency i value, czyli wartości charakterystyczne dla każdego zdarzenia

Pełna lista zdarzeń i dostępnych parametrów znajduje się tutaj.

Fragment kodu podobnego typu należy wykonać przy wykonaniu interakcji zgodnej z logiką biznesową aplikacji. Więcej informacji umieściłem tutaj.

Wady Meta (Facebook) Pixel

Meta (Facebook) Pixel jako narzędzie stosujące do swojego działania pliki cookies trzeciej kategorii jest stopniowo blokowane przez rozwiązania służące do ochrony prywatności odbiorców. Więcej o tym trendzie i o jednej z metod przeciwdziałania, napisałem tutaj we wpisie na temat Meta (Facebook) Conversions API:

Jeżeli korzystasz z reklam na Facebooku lub dopiero zamierzasz przeznaczyć swój budżet na nową reklamę w mediach społecznościowych, pamiętaj, aby skonfigurować Meta (Facebook) Pixel.

Pomoże Ci on szybko i skutecznie zoptymalizować Twoją reklamę. Tak, aby trafiać do jak najlepszej grupy odbiorców, a przy tym mierzyć kluczowe konwersje dla Twojej usługi.

Pomyślnie zasubskrybowałeś Kacper Duras
Witaj ponownie! Pomyślnie zalogowano.
Świetnie! Pomyślnie zarejestrowano.
Sukces! Twój e-mail został zaktualizowany.
Twój link wygasł
Sukces! Sprawdź swój e-mail i kliknij link, aby zakończyć logowanie.