Zamknij oczy i wyobraź sobie, że jesteś na wielkim, głośnym bazarze. Kupcy z całego świata oferują swoje towary, a ty jesteś w centrum tego handlowego wiru, szukając okazji, które przyciągną twoją uwagę. Teraz wyobraź sobie, że masz przy sobie osobistego asystenta, który zna twoje preferencje i potrafi negocjować za ciebie, gwarantując najlepsze możliwe oferty. Brzmi wyjątkowo, prawda? W świecie cyfrowym, tę rolę asystenta przejmuje coraz częściej technologia - a konkretnie - automatyczne rabaty w Google Ads.

To, co mogło wydawać się niemożliwe, dziś staje się rzeczywistością dzięki ciągłemu postępowi technologicznemu. Ale, jak to wszystko działa? Jakie są tajemnice zawarte za tymi intrygującymi narzędziami, które zdają się zmieniać zasady gry w e-commerce?

Czego nauczysz się z tego artykułu?

  • Jak działają automatyczne rabaty w Google Ads
  • Jak wdrożyć automatyczne rabaty
  • Jak dostosować się do dyrektywy Omnibus
  • Jak wykorzystać automatyczne rabaty do poprawy efektywności sprzedaży
Wersja skrócona: Ten artykuł to kompleksowy przewodnik, który wyjaśnia, jak działają automatyczne rabaty w Google Ads - innowacyjne narzędzie dla e-commerce. Zawiera konkretne kroki dotyczące wdrożenia i zarządzania tym mechanizmem, rozpatrując techniczne aspekty procesu i wymagania legislacyjne, takie jak dyrektywa Omnibus. Wreszcie, tekst zwraca uwagę na możliwości, jakie automatyczne rabaty oferują dla sklepów internetowych, podkreślając potencjał tych innowacji dla personalizacji ofert handlowych i zwiększania efektywności sprzedaży.

Czym są automatyczne rabaty w Google Ads i jak działają?

Automatyczne rabaty są funkcjonalnością produktu Google Ads, która umożliwia elastyczne zarządzanie polityką cenową dla produktów oferowanych w e-commerce przez kampanie reklamowe. Dzięki temu Google na podstawie swoich danych i w zależności od między innymi popytu, konkurencji i celu konkretnej kampanii, jest w stanie wyróżnić konkretną ofertę proponując stosowny rabat dla końcowego użytkownika i skłonić go do zakupu w danych sklepie internetowym w ograniczonym przedziale czasu (domyślnie: 1 godzina).

Jest to ciekawą alternatywą dla standardowego systemu rabatowego, iż:

  • personalizuje wrażenie zakupowe dla użytkownika: sklep nie musi proponować rabatu jako stałego cennika (bardzo często sklepy stosują strategię trwających ciągle promocji, co może wyglądać źle wizerunkowo i uczyć konsumenta niekorzystnych biznesowo nawyków)
  • pozwala elastyczniej zarządzać marżą: dzięki temu rozwiązaniu można personalizować rabaty per konkretny produkt, a nie na całą sekcję i w dodatku ograniczać jego wysokość nie tylko do maksymalnego, ustalonego wymiaru, ale do jak najbardziej kosztowo efektywnego względem pożądanego rezultatu
  • czasowe okno udzielanego rabatu może zwiększać prawdopodobieństwo zrealizowania konwersji poprzez kompulsywny zakup i wykorzystanie zjawiska FoMO (ang. Fear of Missing Out)
  • umożliwia kontrolować maksymalne progi rabatowe, dzięki czemu nie narusza to w żaden sposób ustalonej polityki cenowej i utrzymuje marżowość na oczekiwanym poziomie
  • natywnie integruje się z formatami reklamowymi od Google, co wpływa na: a) sposób prezentowania ceny; b) ustalanie rabatów na podstawie realnych cen konkurentów w czasie rzeczywistym; c) bardziej przejrzysty sposób liczenia zwrotu w reklamach; d) w założeniu: finalny wzrost konwersji

Przykład z dokumentacji technicznej nt. sposobu prezentacji przykładowego rabatu załączam poniżej:

Jakie są wymagania do wdrożenia automatycznego rabatowania w Google Ads?

Wymagania są następujące:

  • prawidłowy pomiar konwersji (z doświadczenia wiem, że najlepiej wdrożyć jednocześnie konwersje rozszerzone i asynchroniczną obsługę statusów płatności przez Google Tag Manager Server-Side)
  • dodatkowe dane w feedzie produktowym dla konkretnych produktów:
    • parametr auto_pricing_min_price określający minimalną cenę po jakiej produkt ma być ofertowany
    • parametr cost_of_goods_sold na temat kosztu sprzedaży brutto oferowanego produktu (czyli inaczej: ile nas kosztuje produkt)
  • konto Google Merchant Center na poziomie przynajmniej 1000 kliknięć produktów tygodnia
  • zaimplementowanie systemu odbioru informacji od Google bazującego na tokenach JWT (ang. JSON Web Tokens) i informacjach zaszyfrowanych wraz z ładunkiem danych, a następnie wdrożenie obsługi systemu rabatów

Dodatkowo bardzo ważną kwestią jest dostosowanie się do przepisów prawa, w tym dyrektywy Omnibus.

Dyrektywa Omnibus ma na celu zapobieganie praktykom sztucznego podwyższania cen, by następnie sugerować fałszywe obniżki. Nowe regulacje zobowiązują sprzedawców do informowania klientów o najniższej cenie produktu lub usługi w ciągu ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem zniżki. Cena i informacja o obniżce muszą być łatwo dostępne, mogą zostać umieszczone na produkcie, obok niego lub w jego pobliżu.

Choć sprzedawca może podać więcej cen odniesienia, informacje te powinny być jasne dla konsumenta. Na przykład przykład, obniżka może być przedstawiona jako: Cena promocyjna: 50 zł, Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 75 zł (-33%), Cena regularna: 100 zł (-50%).

Ustawa uwzględnia pewne wyjątki, nie dotyczą one m.in.: produktów szybko psujących się, nieogłaszanych zmian cen, ogólnych oświadczeń marketingowych, ofert dostosowanych czy programów lojalnościowych.

Istotne jest w tym, żeby sposób implementacji zweryfikować ze stosowną kancelarią prawną, która ma doświadczenie w przepisów dot. wyżej wspomnianej dyrektywy. Potencjalne kary (10% rocznego obrotu lub 10 mln euro) nie są zdecydowanie warte oszczędności na profesjonalną poradę prawną.

Wdrażanie automatycznego rabatowania w Google Ads

Upewnij się na początku, że masz prawidłowo wdrożone konwersje. Upewnij się, że oprócz niezbędnych parametrów przesyłasz wartości opcjonalne, takie jak:

  • identyfikator Google Merchant Center
  • poziom zniżki

Jeśli tak, to wypełnij w Google Merchant Center dedykowany formularz, który umożliwia Ci akces do funkcjonalności automatycznego rabatowania. Dodatkowo sprawdź, czy Twój feed produktowy ma przykładową strukturę jak w załączeniu:

<item>
  <g:id>sku1234</g:id>
  <g:title>Koszula męska</g:title>
  <g:description>Stylowa koszula męska w kolorze niebieskim</g:description>
  <g:link>http://www.przykladowysklep.com/item1.html</g:link>
  <g:image_link>http://www.przykladowysklep.com/img/item1.jpg</g:image_link>
  <g:brand>MarkaX</g:brand>
  <g:google_product_category>Odzież &amp; Obuwie > Odzież męska</g:google_product_category>
  <g:product_type>Koszule męskie</g:product_type>
  <g:condition>nowy</g:condition>
  <g:availability>in stock</g:availability>
  <g:price>150 PLN</g:price>
  <g:auto_pricing_min_price>90 PLN</g:minimum_price>
  <g:cost_of_goods_sold>50 PLN</g:cost_of_goods>
  <g:gtin>00012345678903</g:gtin>
  <g:mpn>123456789</g:mpn>
</item>

Przykładowy produkt we formacie XML

Jeśli wszystko zgadza się, można przejść do następnego kroku - przetwarzania danych o rabacie promowanych przez Google.

Google na potrzeby tego rozwiązania przesyła dane poprzez dedykowany parametr linku URL we formacie Json Web Tokens (JWT). Przykładowy ładunek danych (payload) wygląda według dokumentacji następująco:

http://my.site.com/blacktee?pv2=eyJhbGciOiJFUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJjIjoiVVNEIiwiZXhwIjoxNTcxNjczNjAwLCJtIjoiMTQwMzAxNjQ2IiwibyI6InRkZHkxMjN1ayIsInAiOjIxLjk5fQ.Qlyr1dQ0vLUJx-iQKwkYE2uLHfYCLVEVGZkAq4fwGTSpMDQCbtzDJr5uGHG8dNKaKV5OlYDxLpW40tQVVe2gkQ

Przykładowy link z ładunkiem danych

Taki payload jest zakodowany we formacie ES256, który można odkodować dzięki kluczowi publicznemu od Google. Treść po odkodowaniu wygląda następująco:

{
  "exp": 1571673600,
  "o": "tddy123uk",
  "m": "140301646",
  "p": 21.99,
  "c": "USD"
}

Przykładowy obiekt z ładunkiem danych

Payload zawiera następujące pola:

  • exp - czas wygaśnięcia jako czas Unix. Jeżeli token wygasł, musi zostać odrzucony
  • o - ID oferty, które może być użyte do sprawdzenia, czy strona docelowa (landing page) pasuje do produktu. Jeżeli wystąpi niezgodność, token musi zostać odrzucony
  • m - ID sprzedawcy (merchant ID). Jeżeli ID sprzedawcy nie pasuje, token musi zostać odrzucony
  • p - cena po obniżce
  • c - waluta, zapisana dużymi literami

Oprócz tego są załączane informacje o samym sposobie szyfrowania:

{
  "alg": "ES256",
  "typ": "JWT"
}

Przykładowy obiekt z ładunkiem danych

Jeśli wszystko zgadza się, to istotne jest by po stronie sklepu zaimplementować mechanizm obsługujący dane od Google i nakładający stosowny rabat. Na koniec pozostaje proces akceptacji sklepu i testy mechanizmu.

Automatyczne rabaty Google Ads oferują unikalną i osobistą strategię cenową dla reklam internetowych e-commerce. Ale jak każda innowacyjna funkcjonalność, wymaga zarówno technicznego przygotowania, jak i zrozumienia zasad jej działania. Kluczowe etapy obejmują prawidłowe wdrożenie konwersji, posiadanie odpowiednio skonfigurowanego konta Google Merchant Center, dodanie specyficznych parametrów produktowych do feedu oraz wdorżenie systemu odbioru informacji od Google na bazie tokenów JWT.

Co więcej, we wszystkich tych procesach niezwykle ważne jest przestrzeganie dyrektywy Omnibus, która ma na celu uniknięcie fałszywych obniżek i zagwarantowanie przejrzystości dla konsumentów. W wyniku tych działań, dzięki technologii Google Ads, sklepy internetowe mogą oferować automatyczne, dynamiczne rabaty, które przyciągają klientów i osiągają lepsze rezultaty w sprzedaży.

Pomyślnie zasubskrybowałeś Kacper Duras
Witaj ponownie! Pomyślnie zalogowano.
Świetnie! Pomyślnie zarejestrowano.
Sukces! Twój e-mail został zaktualizowany.
Twój link wygasł
Sukces! Sprawdź swój e-mail i kliknij link, aby zakończyć logowanie.