Blog o marketingu i technologii

Instalacja Google Analytics to jeden z wielu kroków do dokładnego mierzenia danych. Ważnym zagadnieniem w przygodzie z analizą jest wykorzystywanie odpowiednich raportów, w celu wyciągania konkretnych wskaźników. Do tego potrzebna jest znajomość interfejsu Google Analytics.

Rozwój narzędzia na przestrzeni historii można ujrzeć w podlinkowanym poniżej wpisie. Tam też omawiam, jak zainstalować usługę w podstawowym zakresie na swojej witrynie internetowej:

Google Analytics — co to jest?
Mnogość narzędzi służących do analityki może przyprawiać o ból głowy, jednak jednym z najpopularniejszych, jakie możemy spotkać na większości stron internetowych, jest bezpłatne oprogramowanie firmy Google — Google Analytics.

Podstawowy widok panelu głównego

Po zainstalowaniu usługi Google Analytics naszym oczom powinien ujrzeć się niniejszy widok:

Widok przykładowej usługi Google Analytics

Perspektywę można podzielić na trzy elementy:

  • górną belkę (fragment z logiem w lewym górnym logu i ustawieniami konta po drugiej stronie)
  • panel boczny (z odnośnikami do bardziej szczegółowych danych)
  • ekran główny (tj. ten, gdzie znajdują się bloki z danymi i podpowiedziami, tzw. widgety)

Górna belka

W tym fragmencie widoku można wyodrębnić trzy elementy (od lewej strony):

  • logo Google Analytics (które nie jest funkcyjne)
  • podział na strukturę konta
  • sekcje zarządzanie profilem

Struktura konta

Hierarchię Google Analytics można podzielić według następującego podziału:

Struktura konta analitycznego. Źródło: support.google.com

Rejestrując naszą witrynę, tworzymy swoje personalne konto, dzięki któremu możemy przechowywać tam swoje zasoby, do których przesyłamy dane. Na śledzenie jednej witryny/aplikacji, tworzymy wewnątrz naszego konta jedną usługę (domyślny limit usług w ramach jednego konta: 50). Wraz z założeniem usługi, tworzy nam się podstawowy, nieskonfigurowany widok (domyślny limit widoków w ramach jednej usługi: 25). Konta można grupować do organizacji, jednak jest to przewidziane tylko w płatnych kontach Google Analytics (m.in. w Google Marketing Platform).

W praktyce taki podział z poziomu interfejsu wygląda tak:

Przy okazji warto nadmienić dwie kluczowe kwestie związane z widokami usługi:

  • widok w usłudze zbiera dane tylko od momentu jego stworzenia - przy całkowitym usunięciu tego zasobu, nie ma możliwości odtworzenia wcześniejszych danych. Z tego powodu zalecam tak, jak na powyższym zrzucie, pozostawianie domyślnego widoku i tworzenie na jego podstawie innych, które można swobodnie modyfikować — dzięki temu unikamy ryzyka utraty archiwalnych danych, czy przypadkowej modyfikacji
  • usunięcie widoku trwa 35 dni — do tego czasu jest możliwe cofnięcie tej czynności bez jakichkolwiek konsekwencji

Zarządzanie profilem

W tym segmencie znajdziemy następujące elementy (od lewej strony):

  • ikonkę powiadomień — tam będą pojawiały się regularnie informacje i podpowiedzi dot. konta i usług
  • widget Google Marketing Platform, który zawiera przekierowania do innych rozwiązań Google
  • przycisk pomocy, który otwiera okno pomocy z informacjami od Pomocy Google
  • ikonkę trzykropka, która umożliwia uruchomienie dodatkowych funkcjonalności w ramach naszego interejsu
  • miniaturę z naszym zdjęciem profilowym, która kieruje do zarządzania osobistym kontem Google

Panel boczny

Ten fragment naszego menu zawiera przekierowania do następujących kategorii raportów:

  • Czas rzeczywisty — raport, który pozwala na bieżąco (z dokładnością do sekundy) monitorować aktywność użytkowników
  • Odbiorcy — funkcjonalność pozwalająca poznać zachowania użytkowników
  • Pozyskiwanie — miejsce z wyszczególnionymi źródłami pochodzenia odbiorców (raport dostępny tylko w analityce witryn internetowych)
  • Zachowanie — raport, gdzie możesz sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy korzystają z usługi
  • Konwersje — funkcjonalność, która pozwala określić stopień realizacji działań, które zostały określone jako kluczowe

Ponadto, w dolnym fragmencie znajdziemy takie opcje jak Atrybucja, Odkryj i Administracja. Szczegóły tych zakładek zostaną omówione na łamach tego bloga.

Newsletter
Bądź na bieżąco z treściami na blogu i innymi ciekawostkami.

Raport Czas Rzeczywisty

  • Przegląd — streszczenie całej kategorii, skracając dostępne w podglądzie informacje do absolutnego minimum
  • Lokalizacje — demografia poszczególnych wejść użytkowników
  • Źródła wizyt — witryny odsyłające, z których użytkownik mają styczność z usługą
  • Treść — poszczególne linki na stronie, które są obecnie odwiedzane
  • Zdarzenia — zdefiniowane wydarzenia, jakie użytkownicy wykonali w trakcie bieżącej sesji
  • Konwersje — cele, które zostały określone jako kluczowe i wywołane w czasie rzeczywistym

Raport Odbiorcy

  • Przegląd — streszczenie całej kategorii, skracając dostępne w podglądzie informacje do absolutnego minimum
  • Aktywni użytkownicy — monitoring aktywnych użytkowników przez 1, 7, 14 lub 28 dni, by śledzić na bieżąco poziom ich zadowolenia
  • Wartość od początku śledzenia — pozwala pokazać wartość użytkowników przez cały ich okres funkcjonowania w ramach usługi
  • Analiza kohortowa — raport ten wyodrębnia użytkowników o poszczególnych cechach, umożliwiając analizę zachowań
  • Odbiorcy — analiza grupy odbiorców z odpowiednimi atrybutami
  • Eksplorator użytkownika — umożliwia analizę zachowań poszczególnych użytkowników
  • Dane demograficzne — raport udostępnia dane o naszych odbiorcach: m.in. płeć, czy wiek
  • Zainteresowania — udostępnianie zainteresowań na podstawie ruchu w witrynach i podejmowanych działaniach
  • Dane geograficzne — pozwala na pozyskiwanie informacji dot. lokalizacji użytkowników i używanego języka
  • Zachowanie — zestawia użytkowników i analizuje skuteczność ich pozyskiwania oraz powrotów
  • Technologia — raport ukazuje dane na temat dostępności usługi z poszczególnych urządzeń
  • Ruch mobilny — wyodrębnia działania z raportu Technologie dla urządzeń mobilnych
  • Różne urządzenia — pokazuje pokrycie odbiorców przy używaniu usługi na wielu urządzeniach
  • Niestandardowe — raport pozwala oceniać działania względem własnych wartości w określonym obrębie czasu
  • Analiza porównawcza — zestawianie danych z branży od innych podmiotów, które wyraziły zgodę na udostępnianie informacji
  • Przepływ użytkowników — graficzne zestawienie ścieżek użytkowników w usłudze

Raport Pozyskanie

Sekcja jest dostępna tylko w ramach śledzenia witryn.

  • Przegląd — streszczenie całej kategorii, skracając dostępne w podglądzie informacje do absolutnego minimum
  • Cały ruch — analiza całego ruchu
  • Google Ads — zestawienie działań pochodzących z sieci reklamowej Google
  • Search Console — integracja z usługą Google Search Console (tj. robotem indeksującym strony w Google)
  • Sieci społecznościowe — analiza użytkowników pochodząca z mediów społecznościowych
  • Kampanie — raport ten pokazuje działania z prowadzonych kampanii (reklamowych, e-mailowych etc.)

Raport Zachowanie

  • Przegląd — streszczenie całej kategorii, skracając dostępne w podglądzie informacje do absolutnego minimum
  • Zmiany w zachowaniu — wizualizacja ścieżki użytkownika i jego interakcji w usłudze
  • Analiza treści — zestawienie najpopularniejszych treści
  • Szybkość witryny — raport analizuje próbki wejść na stronę i zestawia dane między nimi
  • Wyszukiwania w witrynie — omówienie wyszukiwań fraz w wew. wyszukiwarce na stronie
  • Zdarzenia — analiza zdefiniowanych zdarzeń na stronie, wykonanych przez użytkowników

Raport "Konwersje"

  • Cele — wizualizacja stopnia realizacji zdefiniowanych celów
  • E-commerce — mierzenie statystyk dla sklepów internetowych (m.in. skuteczności sprzedaży, czy popularności produktów)
  • Ścieżki wielokanałowe — raport określa skalę wpływu na realizację poszczególnych interakcji w ramach usługi

Google Analytics to bardzo rozbudowane narzędzie, którego odpowiednia konfiguracja może przynieść solidną wiedzę na temat zachowania użytkowników w ramach prowadzenia działalności. Jeśli interesuję Cię ta tematyka, zapisz się do newslettera — będziesz na bieżąco z moimi wpisami na ten temat:

Newsletter
Bądź na bieżąco z treściami na blogu i innymi ciekawostkami.
Zapisano do newslettera.
Witaj ponownie! Pomyślnie zalogowano.
Świetnie! Pomyślnie zarejestrowano.
Twój link wygasł
Sukces! Twoje konto jest w pełni aktywne, masz teraz dostęp do wszystkich treści.