Blog o marketingu i technologii

Google Analytics to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do analityki internetowej, istniejące już ponad 15 lat. Jego zastosowanie znalazło tysiące webmasterów, analityków, czy nawet zwykłych użytkowników, zainteresowanych zgłębianiem tajemnic o swoich odbiorcach i efektywności usług.

Postęp technologiczny narzuca konieczność przeprowadzania nowych zmian: czy to w materii sposobów mierzenia danych użytkowników, czy ich interpretacji. Uprościć wyzwania dzisiejszego świata, zwłaszcza związane z rozwojem aplikacji mobilnych, ma Google Analytics 4.

Jakie zachodzą zmiany?

Kod Universal Analytics, który został stworzony z myślą o stronach internetowych, a jego dane są głównie oparte na sesjach, które nie znajdują zastosowania w nowej rzeczywistości, gdzie pojawiają się urządzenia mobilne i aplikacje. Nowa wersja usługi Google Analytics łączy świat danych pochodzących z witryn internetowych, z informacjami z aplikacji mobilnych. Google Analytics 4 odznacza się innym sposobem zbierania, przechowywania, filtrowania i raportowania danych, niż standardowe działania w Google Analytics. Starsza wersja do mierzenia aktywności wykorzystywała sesje, podczas gdy nowsza za punkt odniesienia wybrała zdarzenia (eventy) z określonymi parametrami. Mierzenie danych jest zatem łatwiejsze, jeśli weźmiemy pod uwagę konieczność analizy zachowania zarówno w aplikacjach mobilnych, jak i na stronach internetowych: schemat przypomina bardzo Google Analytics for Firebase.

Google Analytics 4 zapewnia wszechstronne możliwości gromadzenia i analizy na różnych platformach, dostęp do uczenia maszynowego, głębsze zrozumienie interakcji klientów i może działać bez plików cookie (dzięki Google Signals, co ma kluczowe znaczenie przy rygorystycznym ograniczaniu śledzenia przez twórców przeglądarek).

Korzyści wynikające ze wdrożenia Google Analytics 4

Lepsze zrozumienie ścieżki klienta

Google Analytics oferuje zaawansowane metryki dla lepszego zrozumienia zestawów zachowań odbiorców: wpływa na to m.in. ujednolicenie formatu zbierania danych (bazującego na zdarzeniach użytkownika) i możliwość łączenia informacji z wielu źródeł (aplikacji i stron)

Enhanced Measurement

To zestaw metryk, pozwalający na sprawniejsze dostarczanie informacji o użytkowniku. Dzięki Enhanced Measurement możliwe jest włączenie szerokiego śledzenia zdarzeń we wszystkich kanałach marketingowych z poziomu wspólnego panelu. Moduł, jak sama nazwa wskazuje, ulepsza pomiary odpowiednimi informacjami: automatyzuje mierzenie efektów bez ingerencji w istniejące, dedykowane tagi GTM, czy chociażby kod strony.

Lepiej dobrane raporty

Raporty w Google Analytics 4 biorą pod uwagę większe ilości danych, przez co pozwalają na szerszy ogląd użytkowników, którzy stykają się z Twoimi usługami.

Darmowa integracja z BigQuery i brak limitów

Na chwilę pisania artykułu, Google nie udostępnia informacji odnośnie limitów zapytań do Google Analytics 4. Dodatkowo możliwy jest darmowy eksport danych do BigQuery, doskonale znanego użytkownikom Google Analytics 360. Pozwala to na jeszcze bardziej precyzyjną analizę danych.

Przyszłość analityki

W informacji prasowej opublikowanej przez Google można wywnioskować, iż Google Analytics 4 od teraz będzie domyślnie proponowanym rozwiązaniem, a dotychczasowi użytkownicy Google Analytics 3 dostali czas do końca 2021 roku na migracje. Pomimo braku (jeszcze, na chwilę pisania artykułu) dostępu do wszystkich informacji (m.in. API), nowa wersja oferuje znacznie więcej możliwości niż dotychczasowy odpowiednik, za darmo (gdzie wcześniej część rozwiązań funkcjonowała w ramach Google Analytics 360). Różnice są wyraźniejsze, im więcej masz źródeł danych.

Im wcześniej zaimplementujesz Google Analytics 4 w swoim biznesie, tym szybciej zobaczysz, jaka to jest przewaga nad Twoją konkurencją.