Blog o marketingu i technologii

Na łamach swojego bloga staram się podkreślać szczególną wagę mierzenia danych w prowadzeniu swojej działalności online. Miałem okazję o tym wspomnieć już w ramach omówienia tego, czym jest Google Analytics:

Google Analytics — co to jest?
Mnogość narzędzi służących do analityki może przyprawiać o ból głowy, jednak jednym z najpopularniejszych, jakie możemy spotkać na większości stron internetowych, jest bezpłatne oprogramowanie firmy Google — Google Analytics.

Na rynku równie popularnym narzędziem co analityki należące do Google (choć znacznie nowszym), jest narzędzie stworzone przez Facebooka — Facebook Pixel, wraz z załączonym interfejsem o wdzięcznej nazwie Facebook Analytics. Pixel to jest mały fragment kodu JavaScript, który odpowiada za mierzenie działań na stronie, nazywanych zdarzeniami. W praktyce Pixel może być stosowany w:

  • emisji reklam wśród właściwej grupy odbiorców (np. takich, którzy odwiedzili wybrany fragment witryny)
  • zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji ważnego celu (typu sprzedaż, wypełnienia formularza etc.)
  • mierzeniu wyników reklam (co jest jego podstawowym zadaniem — warto wiedzieć, czy podejmowane metody reklamy odnoszą efekty)

Jak działa Facebook Pixel?

Facebook, tak samo jak Google, zapisuje informacje o przeglądanych witrynach za pomocą plików cookies — specjalnych pakietów danych, przechowujących dane mające na celu odróżnienie poszczególnych użytkowników. Różnice występujące jednak pomiędzy rozwiązaniami obu firm są dość znaczące:

  • Google stosuje tylko pliki cookies tzw. pierwszej kategorii — czyli tylko takich, do których dostęp ma nasza witryna. Rozwiązanie jest to uznane jako jedno z bezpieczniejszych
  • Facebook z kolei ma możliwość zapisywania plików cookies które należą do poszczególnej usługi, ale jednocześnie również takich, które należą bezpośrednio do Facebooka

Podejście cyfrowego giganta wynika z tego, że Pixel nie jest tylko narzędziem analitycznym takim jak Google, ale i również reklamowym, które jest połączone z rozwiązaniami z ekosystemu Facebooka — samą platformą społecznościowa, Instagramem, WhatsAppem i pozostałymi usługami. Dzięki temu firma udostępnia dane do profilowania (inaczej: selekcjonowania) potencjalnych użytkowników względem wytypowanych kryteriów. O niebezpieczeństwie związanym z tym zjawiskiem, jak i o pojęciu mikrotargetowania, pisałem tutaj:

Reklamy polityczne na Facebooku
O polityce i wpływie Facebooka na działania partii politycznych zaczęło być głośno w 2018 r. od momentu wybuchu afery Cambridge Analytica. Problem i pojęcie mikrotargetowania politycznego zdominował dyskusję w mediach i wypowiedzi polityków.

Dla reklamodawców możliwości docierania do odpowiednich segmentów użytkowników różnią się w zależności od systemu reklamowego. O tym i nie tylko będę pisał regularnie na moim blogu: zachęcam do zapisania się do newslettera.

Skrypt mierzący interakcje

Kod dostarczany przez Facebooka wygląda następująco:

<!-- Facebook Pixel Code -->
<script>
  !function(f,b,e,v,n,t,s)
  {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
  n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
  if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
  n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
  t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
  s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script',
  'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js');
  fbq('init', '[id]');
  fbq('track', 'PageView');
</script>
<!-- End Facebook Pixel Code -->

Definiuje on funkcję fbq, za pomocą której można przesyłać dane. Przykład:

fbq('track', 'Purchase', {currency: "PLN", value: 50.00});
Przykładowy fragment kodu informujący o zrealizowanej transakcji

Wraz z załączeniem kodu w witrynie, na samym starcie powinny uruchamiać się dwa polecenia:

fbq('init', '[id]');

Polecenie init informujące o tym, że dane mają być wysyłane do usługi, która posiada odpowiedni identyfikator.

fbq('track', 'PageView');

Polecenie track informujące o tym, jakie wydarzenie zostało zrealizowane w witrynie. Podstawowym zdarzeniem jest PageView, informującym o załadowaniu strony internetowej. Pełną listę możesz znaleźć tutaj.

Jak zainstalować Facebook Pixela?

  1. Przejdź do Menedżera zdarzeń i wybierz kto ma być właścicielem Pixela (dla firm posiadających Menadżera Biznesowego)
  2. Kliknij Połącz źródła danych i wybierz opcję Witryna.
  3. Wybierz Piksel Facebooka i kliknij Połącz.
  4. Dodaj nazwę piksela.
  5. Wprowadź adres URL witryny, aby sprawdzić opcje łatwej konfiguracji.
  6. Kliknij Kontynuuj.

Następnie system zaproponuje dostępne możliwości automatycznych integracji. Jeśli nie będzie to wykonalne, zostanie załączona instrukcja jak zainstalować kod śledzący manualnie.

Zapisano do newslettera.
Witaj ponownie! Pomyślnie zalogowano.
Świetnie! Pomyślnie zarejestrowano.
Twój link wygasł
Sukces! Twoje konto jest w pełni aktywne, masz teraz dostęp do wszystkich treści.